Waarom dit aanbod ?

Ik ken geen cursus die op zo'n natuurlijke manier problemen, zoals angsten, fobieën, onzekerheden, emotionele en fysieke pijn leert aanpakken. Mijn enthousiasme hierover is zo groot dat ik dit ook aan anderen wil doorgeven.

Op de werkplek komen we allerlei vormen van stress tegen; misschien veroorzaakt door collega's of cliënten, de werkgever, een dreigend ontslag, de werkdruk of in de vorm van onze eigen angsten en onzekerheid. Dingen gaan niet zoals we willen dat ze gaan en we raken gefrustreerd, gespannen en verliezen het plezier soms niet alleen in het werk maar ook in het leven. De vraag rijst hoe je je niet alleen staande kan houden te midden van drukte en stress maar ook hoe je je werk waardevol kan blijven vinden, hoe je in je kracht kunt blijven te midden van de hectiek.

Vandaar deze cursus die verschil maakt in 2 aspecten: We leren in deze twee dagen niet alleen hoe we onze problemen kunnen aanpakken op de korte termijn, maar ook wordt een lijn uitgezet voor de lange termijn.  De geleerde technieken kunnen thuis of op het werk gemakkelijk worden toegepast. Mogelijkheden voor verdieping zijn aanwezig in de vorm van individuele begeleiding of in een 4-daagse verdieping.

Voor Wie ?

Deze cursus is eigenlijk voor iedereen. Voor mensen die vastzitten in het verleden met al zijn angsten en oude (denk)patronen, die misschien al veel geprobeerd hebben maar zo langzamerhand gefrustreerd beginnen te raken. Verder worden mensen met stress-klachten, angsten en somberheid uitgenodigd zich in te schrijven. Ook is deze 2-daagse voor professionals die werken met mensen die kennis willen maken met deze technieken. In je werk word je regelmatig geconfronteerd met mensen, situaties, problemen en uitdagingen waar je tegenop ziet. Vaak staat ons denken in de weg waar we werkelijk naar verlangen. We zijn vaak niet de persoon die we graag zouden willen zijn. Onze angsten en onzekerheden kunnen niet alleen een waardevol leven maar ook een carrière in de weg staan. Eigenlijk is de oplossing heel simpel en kan kan heel snel gevonden worden als je je aandacht op de juiste manier leert gebruiken.

Wat houdt het in ?

Dag 1: Oefenen met Mindfulness technieken gecombineerd met Open Focus. Vanuit de neurowetenschappen weten we dat Mindfulness delen van de hersenen (neocortex), die de stemming reguleren, laat groeien en sterker worden. Hierdoor wordt de geest stabieler; mensen ervaren meer emotioneel evenwicht en meer veerkracht. Door het doen van eenvoudige aandachtsoefeningen kan dit effect bereikt worden. (Daniel Siegel, Mindsight, de psychologie van het nieuwe bewustzijn). Verder leert Mindfulness om vrede te sluiten met je binnenwereld waardoor er meer rust en ontspanning in je systeem komt. Accepteren wat er is en weten dat niet accepteren de zaak alleen maar erger maakt. Mindfulness is een belangrijke stap, echter alleen Mindfulness vind ik onvoldoende om snel uit je angst en onzekerheid te stappen, daarom gebruiken we andere technieken waaronder Open Focus. 

Dag 2: Oefenen met onze moeilijkheden, onze angsten en onzekerheden m.b.v. Mindfulness en Open Focus. Natuurlijk is het nodig dat je een zekere bereidheid hebt om eigen voorbeelden in te brengen en ermee te oefenen. Verder krijg je inzicht middels presentaties in de werking van de hersenen en het ontstaan van conditioneringen (gewoonte manieren van denken). Ook is er een 100 dagen stappenplan om de oefeningen te integreren in je dagelijkse leven en op het werk.

De training is gepland op 2 dagen, ook zijn er mogelijkheden in de weekeinden zodat ook mensen met weinig vakantiedagen hiermee kennis kunnen maken. Mocht je echter accreditatie nodig hebben of vinden dat een verdieping waardevol kan zijn dan kun je ook de 4-daagse Mindfulness Based Verdieping doen, alles in jouw tempo, als jij er klaar voor bent.

Mindfulness Based Therapie werkt!

Uit onderzoek naar Mindfulness Based Therapie blijkt dat het positieve effecten heeft op stress, mentale vaardigheden, productiviteit en onderlinge verhoudingen op het werk. Bij recidiverende depressie is Mindfulness bewezen effectief in de gezondheidszorg. Eveneens bij allerlei andere klachten zoals angstproblematiek en burn-out zijn er positieve resultaten behaald. Bij Google introduceerde Chade-Meng Tan (een van Google's eerste software-ingenieurs) Mindfulness. Hij ontwikkelde het trainingsprogramma Search Inside Yourself. Daarbij kreeg hij hulp van Daniel Goleman, de man van emotionele intelligentie, en van Jon Kabat-Zinn, de grondlegger van de Mindfulnesstraining. Inmiddels publiceerde hij er een heel populair boek over. In de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) wordt Mindfulness op een breed terrein ingezet en steeds meer hulpverleners gaan ertoe over zich te bekwamen in de Mindfulness Based Therapie.

Mensen die meer mindful zijn:

  • Hebben minder last van stress en negatieve gedachten;
  • Signaleren sneller dat er wat aan de hand is en doen er dan ook wat aan;
  • Ervaren contacten met collega’s positiever en communiceren makkelijker;
  • Gaan beter om met conflicten, omdat ze zich minder snel bedreigd voelen;
  • Zijn zelfbewuster en vitaler;
  • Zijn aandachtiger, hebben meer focus, zijn creatiever en presteren beter.

Kortom, Mindfulness Based Training bevordert de fysieke en mentale gezondheid.

Praktische informatie

Trainer

Bert Hoogstad, zelfstandig gevestigd GZ-psycholoog NIP, trainer, opleider/leertherapeut/supervisor VGCT

Doelgroep

Voor iedereen die zich een Mindfulness basishouding wil toe-eigenen en meer in zijn persoonlijke kracht willen komen. Mensen met werkgerelateerde klachten zoals burn-out, depressie en angstproblematiek worden in het bijzonder uitgenodigd zich in te schrijven en voor therapeuten die kennis willen maken met deze behandelingsvormen. (Accreditaties gelden alleen voor het 6-daagse traject)

Locatie

De Mindfulness Bases Training vindt plaats in Den Bosch en Maastricht

Den Bosch: Centrum de Poort, Luybenstraat 48 op 2 minuten lopen van het station.

Maastricht: Sint Theresiaplein 18. Met het OV lijn 3 op 14 minuten van het station.

Data, tijd

Data 2014

  • Maastricht voorjaar 28 en 29 juni
  • Maastricht najaar 15 en 22 september
  • Maastricht najaar 23 november en 7 december
  • Den Bosch najaar 10 en 11 september
  • Den Bosch najaar 29 en 30 november

De tijden zijn van 9.30 – 16.30 uur.

Kosten

€ 275,00 inclusief koffie/thee/vegetarische lunch, cd's en literatuur.

Informatie

Per email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch : +31(0)43.4072056 of +31(0)6.24253843

Aanmelden

Via het online Aanmeldformulier s.v.p.