Angst is een boom met vele vertakkingen. Het meest bekend zijn de volgende angsten: sociale angst, rijangst, paniekaanval, faalangst, spreekangst, blozen, trillende handen, zweetangst. Er zijn honderden vormen van angst die echter allemaal hun wortels in het ‘denken’ hebben.

ANGST is een normaal verschijnsel. Iedereen kent in zijn dagelijkse leven momenten van angst.

Pas als angst en paniek je dagelijks leven negatief verstoren is er sprake van een angststoornis. Kenmerken kunnen zijn: overmatig zweten, rusteloosheid, sterk verminderde concentratie, veel piekeren, veel bange voorgevoelens, hulpeloosheid, gevoel te stikken, angst om gek te worden, slaapproblemen, somberheid, hyperventilatie, enz.

Bij ONZEKERHEID heb je angst te falen, bent je bang fouten te maken. Als je iets fout doet blijf je er waarschijnlijk lang over piekeren. Je wilt bepaalde dingen ondernemen maar de gedachte dat het je toch niet zal lukken houd je tegen.

In de therapie word je geleerd anders om te gaan met je angstklachten. Je leert dat het niet de gebeurtenissen zijn die je angstig maken, maar je interpretatie daarvan.

Als je in de behandeling hebt ervaren dat gedachten slechts mentale gebeurtenissen zijn, hersenspinsels van de geest i.p.v. feiten, dan zul je al snel minder worden meegesleept door de stroom van negatieve gedachten en gevoelens. Het gevolg daarvan is dat je kunt kiezen voor rust en vrede, waar je ook gaat. De meeste deelnemers krijgen in de training voldoende bagage mee om zelfstandig verder te kunnen. In samenspraak met de cliënt wordt gekozen voor een individueel traject of wordt deze gecombineerd met een 2-daagse Mindfulness Training.